Stockfoto’s of persoonlijke foto’s?

Stockfoto’s of persoonlijke foto’s?

Iedereen is momenteel bezig met social media en maakt daarom automatisch ook veel gebruik van foto’s. Er zijn verschillende soorten foto’s die je kunt gebruiken voor je zakelijke pagina. Stockfoto’s en persoonlijke foto’s. Wat is het verschil en hoe moet je ze gebruiken?

Stockfoto’s

Een stockfoto is een foto die door een fotograaf wordt gemaakt en via een stockbureau wordt verkocht. Deze foto’s zijn niet exclusief en kunnen door meerdere partijen worden aangekocht. Als je een stockfoto koopt mag je deze onder bepaalde voorwaarden gebruiken. Deze voorwaarden verschillen per stockbedrijf. Hieronder zijn een paar tips waar je op moet letten als je stockfoto’s wilt gebruiken.

Commerciële stockfoto’s

Bij sommigen stockbedrijven wordt er een onderscheid gemaakt van redactioneel en commercieel gebruik van een stockfoto. Onder commercieel wordt verstaan de promotie van een product of dienst door middel van advertenties, flyers, brochures etc. Sommige foto’s zijn uitgesloten voor deze doeleinden, maar dit staat vaak duidelijk vermeld bij de foto.

Licentie

Je kunt ook stockfoto’s kopen met een licentie. Het stockbedrijf wil dan precies weten hoe en voor hoe lang je de foto wilt gebruiken en daar wordt de prijs op gebaseerd. Deze foto’s hebben dus een beperking op het gebruik. Via een licentie behoudt de fotograaf al zijn rechten, maar geeft hij jou toestemming zijn werk te verspreiden.


Persoonlijke foto’s

Deze vorm van fotografie spreekt wel voor zich. Persoonlijke foto’s zijn foto’s van jou. Deze zijn gemaakt door jou, een collega of door een professionele fotograaf. Wij focussen ons op persoonlijke foto’s voor een zakelijke doeleinden. Daarvoor adviseren we toch om een professionele fotograaf in te huren. De fotograaf maakt foto’s van jou en je collega’s en deze worden dan voor zakelijke doeleinden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:


  • LinkedIn profielfoto;

  • Website;

  • Zakelijke socialmedia kanalen;

  • Advertenties voor het bedrijf;

  • Flyers, brochures, visitekaartjes;

  • Werken-bij website


Wanneer gebruik je persoonlijke foto’s en wanneer gebruik je stockfoto’s?

Stockfoto’s

Het is belangrijk dat je tijdens het schrijven van content een passende, maar ook sprekende afbeelding vind. Dit is belangrijk omdat je de aandacht van de lezer wilt krijgen en de click-bait zo hoog mogelijk wilt houden (Van Der Zwaag, z.d.). Om alle toekomstige onderwerpen te fotograferen door eigen personeel of een fotograaf is een lastige opgave. Simpelweg omdat je actuele content wilt posten en de toekomst niet altijd te voorspellen is. Gebruik dan ook stockfoto’s voor dit soort momenten. Dit kan gebruikt worden voor blogs, sociale media kanalen, maar in het begin ook voor advertentie doeleinden. Let wel op de licentie voor de stockfoto’s of je deze dan ook wettelijk mag gebruiken.


Persoonlijke foto’s

Met persoonlijke foto’s trek je over het algemeen meer aandacht en wek je minder het idee dat je een bedrijf bent die mensen pusht de producten of diensten te kopen. Daarnaast is het gebruik van persoonlijke foto’s ook goed voor je employer branding als je op zoek bent naar nieuw personeel. Werkzoekenden kunnen dan alvast onderzoek doen naar de mensen die er werken en een idee krijgen of zij een fit zijn voor jouw bedrijf. Als je weet wat voor content regelmatig terugkomt dan kun je zelf je persoonlijke stockfoto’s maken. Zo behoud je zelf de regie in handen over jouw foto’s. Dus of je deze inzet voor advertentie doeleinden of alleen voor social media kanalen die keuze is aan jou.

WIl je graag je eigen stockfoto’s laten maken door een professionele fotograaf? Neem dan contact met ons op via 010 26 88 144.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw