Hybride werken

Hybride werken

De corona pandemie heeft geleid tot een nieuwe visie op de werkplek. Thuiswerken heeft in korte tijd een enorme versnelling doorgemaakt. Voor sommige werknemers was thuiswerken een langverwachte droom die uitkwam en voor anderen totaal niet. Toch na een lange tijd thuiswerken lijkt “hybride” werken het nieuwe normaal.

Wat is hybride werken?

Hybride werkend houdt in dat werknemers kunnen kiezen of ze vanuit huis werken of gewoon op kantoor. Dankzij de digitale ontwikkelingen is het al langer mogelijk om bepaalde soorten werk te verrichten vanuit elke locatie waar internetverbinding is. Door de corona crisis is deze beweging in een stroomversnelling gegaan. Werkgevers bieden nu de mogelijkheid om werknemers een hybride werkplek aan te bieden. Dit geldt alleen voor werkzaamheden waarvoor thuiswerken of werken op afstand een optie is.

Het nieuwe normaal

In principe hebben werknemers geen recht op thuiswerken. Een werkgever heeft namelijk instructierecht, het recht om te bepalen hoe en waar werkzaamheden verricht worden. Toch zien de meeste bedrijven in dat thuiswerken een goede afwisseling is met het werken op kantoor. Het hybride werken zal volgens deskundigen het nieuwe normaal worden. Dit is iets wat werknemers ook veel verwachten van hun werkgever. Er is dan ook een nieuwe regel in opkomst. De 40-40-20 regel: 40% moet je thuiswerken, 40% op kantoor en de overige 20% van de arbeidstijd kun je zelf bepalen of je thuis of op kantoor werkt.

Succesvol hybride werken

Hoe kunnen we het beste omgaan met het nieuwe normaal? Hieronder hebben we wat korte tips op een rijtje gezet:

  • Verwerk jouw visie van hybride werken in een personeelshandboek of maak het bespreekbaar met je manager. Zet de afspraken op de mail, zodat hier geen misverstanden over ontstaan.

  • Als thuiswerkende collega’s ben je niet altijd up-to-date van de nieuwe ontwikkelingen die besproken worden in de ‘wandelgangen’. Zorg daarom dat er regelmatig updates worden gegeven aan thuiswerkende collega’s.

  • Blijf fysieke meetings plannen. Dit is goed voor de teamspirit en je leert elkaar op een andere manier kennen.

  • Deel je documenten met elkaar. Dit maakt het gemakkelijker om informatie met elkaar te delen.

Hybride werken is dus onvermijdelijk en wordt het nieuwe normaal. Geef aan wat jouw visie is, het is belangrijk voor zowel werkgever als werknemer om dit duidelijk te hebben. MAYFORCE denkt graag met je mee hoe je dit het beste kunt insteken. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om eens te sparren samen.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw