Purpose van jouw brand

Purpose van jouw brand

Het bouwen van een brand gaat veel verder dan een logo en huisstijl waardoor consumenten je herkennen. Een merk bestaat namelijk uit een mix van energiestromen die een product of dienst onderscheidend en geloofwaardig maakt. Een merk representeert dus eigenlijk het bestaansrecht van de organisatie. Daarbij is het in deze huidige tijd zeer belangrijk dat jouw merk gekoppeld is aan een ‘purpose’. Oftewel, waar sta je voor als organisatie? En hoe straal je dit uit met jouw brand?

Wat is het belang van een brandpurpose?

Wellicht sta je met jouw merk al voor bepaalde standpunten, maar draag je deze nog niet uit. Dan wordt het hoog tijd om hier aandacht aan te besteden. Een brand purpose geeft namelijk richting aan de organisatie en verbindt stakeholders met elkaar. Omdat werknemers en consumenten dezelfde uitgangspunten delen, kunnen zij een authentieke en loyale relatie opbouwen. Daarbij onderscheidt de organisatie zich ten opzichte van concurrenten door zich over bepaalde belangen uit te spreken. De brand purpose kan maatschappelijk of milieu bewust zijn, maar dit hoeft niet per se. Het belangrijkste is dat er een doel voorop staat dat verder gaat dan het behalen van winst.

Waarom doe je wat je doet?

Het vormgeven van de brand purpose begint bij de ‘why’. Mensen kopen namelijk niet om wat je doet, maar waarom je het doet volgens Simon Sinek. Uit Edelman’s Earned Brand Study blijkt ook dat 67% van de consumenten wereldwijd voor het eerst een merk aankochten omdat ze het eens waren met het standpunt over een controversieel onderwerp. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Rituals. Rituals verkoopt verzorgingsartikelen zoals elke andere keten dat kan. Echter is de drijfveer achter het merk zo krachtig, namelijk kleine geluksmomentjes creëren, dat mensen het product als onderscheidend ervaren ten opzichte van al het andere aanbod. De purpose van jouw brand komt dus voort uit de ‘why’. Denk eens na over de volgende vragen;

- Wat zijn onze intrinsieke drijfveren?

- Waarom doen we wat we doen?

- Waarom bedienen we deze groep klanten?

Als blijk dat je op al deze vragen alleen commercieel gerichte antwoorden hebt, is het tijd om te gaan rebranden. Als de ‘why’ op papier staat, kun je gaan nadenken over de ‘how’. Hoe voeren we de ‘why’ eigenlijk uit? En wat maakt ons daarin zo uniek? De ‘what’ volgt als laatst. Bij de ‘what’ kijk je naar het tastbare dat de organisatie te bieden heeft. Welke producten en of diensten bied je aan waarin de ‘why’ en ‘how’ merkbaar zijn?

Eerlijkheid duurt het langst

Zet je purpose niet in als doel om bijvoorbeeld meer klanten te trekken, maar als betekenis. Durf het bedrijf echt meer zin te geven door wat bij te dragen aan deze wereld. De purpose van je merk dient voor een lange tijd mee te gaan, zie het als de ziel van je merk. Vind een purpose die past bij je merk en de doelgroep. Dit kun je bereiken door eerlijk naar jezelf en de organisatie te kijken. Dit kan betekenen dat je niet alleen je brand, maar ook je bedrijfsprocessen en aanbod moet aanpassen. Zo zijn er bijvoorbeeld reisbureaus die hun doelgroep oproepen om minder ver te reizen. In eerste instantie klinkt dit natuurlijk heel tegenstrijdig, maar door een milieubewust alternatief te bieden dat vernieuwend is, voeg je waarde toe aan de levens van klanten, bouw je een emotionele relatie op en kun je je onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders.

Wil jij met jouw organisatie een duidelijke brand purpose neerzetten om iets bij te dragen aan deze wereld en zo de verbintenis aan te gaan met klanten en werknemers? MAYFORCE denkt graag met je mee op het gebied van branding, purpose brandingen purpose marketing. Neem gerust vrijblijvend contact op om te kijken naar de mogelijkheden.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw