Afwijzing van de sollicitant

Als bedrijf zijnde is de afwijzingsmail op een sollicitatie een lastiger punt dan de meeste mensen in eerste instantie zouden denken. Natuurlijk is de kern van het bericht de afwijzing, maar hoe je dit brengt is ook een onderdeel van de employer branding van het bedrijf. De afwijzing is in dat geval de laatste stap van de zogenaamde candidate journey. Het doel is namelijk dat de kandidaat toch een fijn en vooral positief gevoel bij het (werkgevers)merk overhoudt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Een afwijzing is nooit prettig, maar met deze 3 tips wordt het wel beter ontvangen door de kandidaat.

1. Bedanken

Bedank de kandidaat als eerste voor de sollicitatie en daarbij de interesse in jouw bedrijf. Daarnaast is het goed om te laten weten aan de sollicitant dat je begrijpt waarom diegene bij jou heeft gesolliciteerd. Benoem hierbij de raakvlakken tussen de vacature en de CV van de desbetreffende persoon.

2. Eerlijkheid & duidelijkheid

Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze altijd, maar dat is wel de juiste manier om met een afwijzing om te gaan. Als het mogelijk is om uit te leggen waarom de kandidaat is afgewezen, doe dit dan altijd. De feedback die je geeft kan heel handig zijn om weer te gebruiken in een volgende sollicitatie. Wees hierbij ook duidelijk en draai er niet omheen.




3. Taalgebruik

De manier waarop je de afwijzing brengt heeft een enorme invloed op hoe de sollicitant het ontvangt. Bijvoorbeeld het taalgebruik, de tone of voice die je gebruikt en in welke vorm je praat. Dit zijn allemaal aspecten die een grote rol spelen. Ga altijd voor een schrijfstijl die bij jou als organisatie past. Zorg ervoor dat het aansluit op de huidige communicatie. Zoals al eerder aangegeven is ook de afwijzing onderdeel van de employer branding, laat dat ook zien! Veel organisaties spreken in een afwijzingsmail vaak over “wij”. Ga eens na hoe dat over kan komen; je wordt afgewezen door een hele groep mensen of je wordt afgewezen door één persoon. Wees eerlijk, want dat wordt gewaardeerd.

4. Voorbeelden

Uit ervaring weten wij bij MAYFORCE dat er vaak een standaard afwijzingsmail de deur uit wordt gedaan. Het is ook lastig om iemand af te wijzen, dat is nu eenmaal geen pretje. Echter, zijn wij van mening dat een persoonlijke of in ieder geval gepersonaliseerde afwijzingsmail veel zachter en beter aankomt dan een gemiddelde “we hebben zoveel sollicitaties ontvangen, u bent niet geselecteerd” mail. Neem er even de tijd voor en stel een vast template op welke je ook kan personaliseren. Onderaan de blog kun je twee voorbeelden vinden. Succes!

Heb jij nog vragen over dit onderwerp? Geen probleem. Je kan ons mailen via connect@mayforce.nl.

Ben je juist benieuwd naar onze vacatures? Dan vind je ze hier.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw